Informatie

Slim Wonen is een kleinschalige woon- en zorgvoorziening die zich ten doel stelt om mensen met lichamelijke beperking en zijn naasten een passende zorg- en woonomgeving te bieden. Slim Wonen wil het mogelijk maken dat eenieder kan wonen zonder zorgen, hierbij wordt de zorg ook op maat met de mogelijke bewoner geregeld. Het doel is verder ook om de bewoners zelfstandig te laten wonen, maar toch de mogelijkheid hebben om (d.m.v. een gemeenschappelijke ruimte) met elkaar te zijn.

Wonen is een basisbehoefte voor iedereen. Een warme en comfortabele plek, waar je je veilig voelt en die past bij jouw behoeften is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Voor mensen met een lichamelijke beperking willen wij met de stichting een woonplek creëren die recht doet aan een volwaardig leven voor hen. Gezamenlijk realiseren wij een duurzame plek waar je kunt wonen, ontwikkelen en van toegevoegde waarde kunt zijn door talenten in te zetten binnen en buiten het wooninitiatief.

Hoe zien wij dit voor ons?

Elke bewoner krijgt een eigen appartement met een eigen voordeur. Dit appartement zal onder andere bestaan uit een keukenblok, badkamer, woonkamer en een slaapkamer. Door de eigen voordeur kan je zelf bezoek krijgen en kun je ook zorgen voor je eigen privacy. Bij een eigen voordeur hoort ook een eigen brievenbus waar de post voor jouw bestemd in komt. De appartementen worden zo gemaakt dat je er ook met een eventuele rolstoel goed thuis kunt zijn. Alle appartementen zullen een toegang tot de gemeenschappelijke ruimte hebben. Bij voorkeur krijgt ieder appartement een eigen parkeergelegenheid.

De zorg- en woonvoorziening zal komen te staan in een van de volgende plaatsen:

• Udenhout
  • Oisterwijk
  • Berkel-Enschot
  • Heukelom
  • Helvoirt
  • Biezenmortel
  • Haaren

Gezamenlijke ruimte
Naast je eigen appartement is er ook een gezamenlijke ruimte. Hier kan je samen met de andere bewoners eventueel koken en samen eten. Ook heb je hier een woonkamer waarbij je samen tv kan kijken, spelletjes kan doen of maar net wat je samen leuk vindt. Hier kunnen gezamenlijke activiteiten gedaan worden, maar je kan hier natuurlijk ook elkaar helpen met prive zaken, om zo toch veel binnen de woongemeenschap gedaan te krijgen. Wellicht zou het ook mogelijk kunnen zijn om deze ruimte te bespreken, voor bijv. een prive verjaardagsfeestje o.i.d.

Bewonersprofiel

Voor dit wooninitiatief is er een bepaald bewonersprofiel opgesteld. Er wordt gericht op een kleinschalige woonvorm van +/- 10 mensen.

• Ouder dan 18 jaar
  • Mee kunnen beslissen/regelen
  • Leuk vinden dat er een gemeenschappelijke ruimte is
  • Lichamelijke beperking
  • Alle bewoners met een beperking accepteren
  • Organisatie

Het bestuur van de stichting bestaat uit drie functies en afhankelijk van de invulling uit 2 of 3 personen.

• Voorzitter
    • Secretaris
    • Penningmeester

De functie van secretaris en penningmeester kan gecombineerd zijn.
    Het bestuur hoeft niet te bestaan uit (toekomstige) bewoners. Mochten er andere geschikten mensen zijn is dit ook mogelijk.

Vervolgens heb je een groep er onder met alle (toekomstige) bewoners, die afspreken waar het bestuur uiteindelijk over beslist.